dinsdag 12 maart 2013

Mysterieus shoppen en marktonderzoek


Je moet alles een keer geprobeerd hebben in je leven...dat geldt dus ook voor mysteryshoppen en meedoen aan een marktonderzoekje.
Het begin is vrij makkelijk: je schrijft je in op een website en houdt de 'aanbiedingen' in de gaten. Als je  mee wilt doen, meld je je aan. Bij het marktonderzoek moet je soms eerst een vragenlijst invullen om te bepalen of je wel onder de doelgroep van het onderzoek valt. Bij het mysteryshoppen moet je een korte motivatie geven en de datum aangeven waarop je denkt de winkel te kunnen bezoeken.
En zo geschiedde...

Voor het marktonderzoekje liep ik vorige week op een zonnige dag door de stad. Eenmaal aangekomen moest ik even wachten, maar vervolgens werd ik een kamer, afgesloten door gordijnen, binnengelaten. De kamer had een spiegelwand waarachter zich een groep mensen van de opdrachtgever bevonden om mij te observeren. Ik werd geïnterviewd door een vriendelijke mevrouw en even verderop zat een notuliste om al mijn woorden op papier vast te leggen. Over gebrek aan aandacht niet te klagen dus! Het onderzoek draaide om een nieuwe reclamecampagne van een bank met betrekking tot sparen. Een onderwerp waar ik toch best graag over praat! Het gebeuren duurde ongeveer een half uur. Daarna stond ik weer buiten in het zonnetje. Binnenkort staat er €30,- op mijn rekening. Ik vond het leuk om te doen en een kleine moeite voor zo'n aardig bedragje. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar!

Het mysteryshoppen had wat meer voeten in de aarde. Ik moest een warenhuis bezoeken en daar een aantal artikel kopen. Het onderzoek draaide om het testen van klantvriendelijkheid en verkoopvaardigheid van de medewerkers. De afdelingen en het soort product stonden in de opdracht vermeld, maar verder kon je een hoop zelf invullen: wat je wilde kopen, waarom, waar je precies naar op zoek was etc. Mijn strategie was om maar zo dicht mogelijk bij mijn eigen smaak te blijven. Van één van de artikelen vond ik het na afloop zelfs lastig om afscheid te nemen bij het retourneren aan de klantenservice. Gelukkig hield de prijs me tegen om tot daadwerkelijke koop over te gaan :) Na afloop van elke koop moest je binnen het uur een vragenlijst invullen en een foto van de aankoopbon mee sturen. Ik moest op welgeteld vijf afdelingen iets kopen. Uiteindelijk heb ik er twee gehad. Toen was ik het mysterieuze shoppen wel weer even zat. Komende week dus nog drie afdelingen te gaan. De opbrengst is dan €40,-. Ik vond het best leuk om te doen, temeer daar de verkopers aardig waren en ik dus een positief rapport kon insturen. Maar dit kost toch wel meer tijd dan ik dacht. Het is voor herhaling vatbaar, maar ik zal me een eventuele volgende keer beperken tot maximaal 1 à 2 aankopen.

Het leuke aan deze ervaringen is dat je veel bewuster meekrijgt hoe bedrijven en verkopers hun klanten proberen te verleiden. Er zit toch wel een hele wereld achter dat hele marketing-gebeuren. Kan in de toekomst handig zijn om af en toe doorheen te kunnen prikken. Het geld is in principe makkelijk verdiend, maar je moet er wel tijd voor (over) hebben en er een beetje plezier aan beleven.

Loop jij ook wel eens als een James Bond door de winkelstraten? Of laat je je liever vrijwillig bespieden van achter een spiegelwand?

3 opmerkingen:

  1. Ik heb een keer pizza besteld als mysteryshopper en dat was eens, maar nooit meer! De pizza was niet te vr...ten, echt vies. Ik heb moeten zeuren om mijn geld en kreeg dat pas na 2 maanden.... Gelukkig kreeg ik wel de volledige vergoeding, want als de antwoorden of de foto"s die je moet maken, niet goed genoeg zijn in de ogen van de organisatie, krijg je minder... Ik vond het veel te veel tijd en energie kosten voor het gigantische bedrag van 8 euro.... ik had er vooraf niet bij stilgestaan dat zo'n simpele opdracht uren tijd kost...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een paar jaar gelden eens een marktonderzoek gedaan voor een duur shampoomerk i.v.m. een nieuwe verpakking , gezellig met een groot aantal dames in een zaaltje ,kwam ook nog eens een oude bekende tegen en we kregen koffie ,thee en fris met een koekje , duurde alles bij elkaar een uurtje en als kers op de taart kreeg ik een week later 50 gulden uitbetaald, jammer dat het maar bij een onderzoek gebleven is, want niet alleen wat geld verdiend, maar ook wat nieuwe contacten opgedaan en een van van mijn angsten enigzins overwonnen , namelijk praten in een grote groep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja hoor ik ben met plezier mysteryshopper. Volgende week mag ik weer! En ik vind de bijverdiensten leuk. Helaas kun je in Zeeland niet zo vaak inschrijven.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...