donderdag 7 maart 2013

Jaarafrekening energie


De jaarrekening van de energieleverancier...ik zat er al een tijdje op te wachten...en ik had een vermoeden dat we wel iets terug zouden krijgen. En wat is het dan fijn als je verwachtingen ook daadwerkelijk waargemaakt worden!
"Zie je nou wel", riep ik snerend naar mijn partner, de afrekening voor zijn neus heen en weer wapperend, "al dat gezeik over lichten uit, stekkers uit stopcontacten, verwarming naar beneden is niet voor niks geweest!"

Niet niks betekent ik ons geval €469,- terugkrijgen. Wat is het toch heerlijk om gelijk te krijgen, niet dan? Sorry, zo onhebbelijk kan ik soms wel eens zijn.

Zijn we dan zo zuinig? Op andere blogs lees ik soms meterstanden waarbij ik een paar keer met mijn ogen moet knipperen om te geloven wat er werkelijk staat. In mijn beleving zijn anderen veel zuiniger met energie dan wij. Op Milieu Centraal kun je je energieverbruik vergelijken met andere soortgelijke huishoudens. Je vult het soort huis in (bijv. tussenwoning), het bouwjaar van de woning, het aantal m2 en het aantal personen in het huishouden. Allemaal factoren die van invloed zijn op het energieverbruik. Wij hebben een tussenwoning uit 1910 en delen 70m2 met z'n tweeën (poes maar even buiten beschouwing gelaten).

Het gemiddelde verbuik van een huishouden van 2,2 personen is 3500 kWh aan elektriciteit en 1600 m3 gas. De totale energierekening bedraagt gemiddeld per jaar zo'n €2200,-.
Milieu Centraal vertelt ons dat wij zuinige elektriciteitsgebruikers zijn. We hebben 1481 kWh verbruikt, terwijl gelijke huishoudens gemiddeld 2400 kWh verbruiken. Dit plaatst ons in de 30% huishoudens met het laagste elekriciteitsverbruik.
Voor wat betreft gas horen we bij de 40% huishoudens met het laagste gasverbruik. We hebben 1181 m3 gas verbuikt, terwijl onze soortgenoten gemiddeld genomen 1450 m3 verbruiken.

Nou, dat klinkt niet slecht. Nu nog proberen om de gewoontes rond energiebesparing ook in 2013 consequent vol te blijven houden. Daarnaast staan er nog een tweetal goede voornemens op het programma. Een daarvan is het isoleren van de kruipruimte. Dit moet een positieve invloed gaan geven op de energienota. Een tweede is het vervangen van de lampjes met zuinige ledlampen. Deze schijnen volgens de Consumentenbond steeds zuiniger en betaalbaarder te worden en daarnaast ook steeds mooier licht te geven. Zeker de moeite waard om binnenkort wat energie in te steken.

9 opmerkingen:

  1. Wat fijn! Dat soort dingen zijn altijd mooie opstekers, vind ik :) Dan weet je weer even waar je het allemaal voor doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker hoor. Hier ook elk jaar een lagere rekening. Al hebben we de grootste teruggaves al gehad in de eerste jaren dat we begonnen met besparen.
    Tip: pak je afrekening van vorig jaar erbij en controleer de rekening. Er gaat nog regelmatig iets mis (bewust of onbewust?) bij energiebedrijven. Ik heb zo een half jaar moeten mailen, maar wel ruim 100 euro terug gekregen die ze verkeerd hadden berekend en maar niet wilden terug storten. De aanhouder wint.
    Verder houd ik in de energiemanager online eens per maand bij of we op koers zitten met het verbruik. Dan sta ik niet voor verrassingen. Het is drie minuten werk! En je ziet of je gezien de temperatuur hoog of laag hebt verbruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe ga je kruipruimte isoleren, als ik vragen mag. Wij denken er ook over, maar er zijn zoveel mogelijkheden, wij hebben houten vloer

    Dit jaar hadden wij 1100 kuub gas en 1600 kwh electriciteit, was ik ook trots op, omdat wij met zes personen leven in een vrijstaand huisje. ANNE

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Anne, netjes zo weinig energie voor 6 personen! Ik ga waarschijnlijk voor de Drowa chips. Op internet is er wel het een en ander over te vinden. Prijs ligt rond de 25 euro per m2.

      Verwijderen
  4. Kijk uit met het isoleren met purschuim! Er zouden giftige gassen vrij kunnen komen waardoor het huis onbewoonbaar wordt. Laatst op tv gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed! Wij hebben ieder jaar een hogere rekening. Hadden moet ik zeggen want het lijkt erop dat we dit jaar fors minder verbruiken... De jaarafrekening volgt medio juli, maar het ziet er voorlopig goed uit. Wel wil ik de weergoden vragen of ze nu alsjeblieft wiilen ophouden met vorst en sneeuw... ;-) Succes me isoleren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij krijgen ook erg veel terug, maar bij ons komt dat door de zachte winter, dus ik maak mij geen illusies voor volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is een flink bedrag zeg! Heerlijk. Dan vind je man het vast niet erg om ongelijk te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. zeker een flink bedrag ja. Ik moet ook maar is beginnen met enkele van deze tips

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...