zaterdag 16 maart 2013

Homo Adidas


Zo, ik heb inmiddels weer eens die ene knoop doorgehakt. Je weet wel, de Sportknoop. Ga ik wel of niet sporten? Welke sport dan? Wanneer dan? Hoe duur dan? Toch wel alleen dan? Of dan samen? Met wie dan?
Ik was (gelukkig) nooit een kind dat onder druk van ouders moest en zou sporten. Maandag voetbal, dinsdag dansen, woensdag hockey, donderdag volleybal, vrijdag schaatsen en zaterdag en zondag wedstrijden in de diverse uithoeken van het land. Dat soort werk. Ik denk dat mijn ouders, zonder dat ze het wisten, aanhangers waren van Midas Dekkers. Die heeft een boek geschreven waarin hij op Dekkerse wijze onze drang naar sporten ridiculiseert. In plaats daarvan mocht ik dan wel op muziekles. Daar worden kinderen slim van, zeggen ze.

Hoe dan ook, ik heb jarenlang niet gesport. Niet dat je het kon zien. Misschien wel qua motoriek, maar ik ben en blijf slank. Daar hoeven geen sportschoenen, zweetbandjes en hartslagmeters aan te pas te komen. Tot een aantal jaren geleden. Op een gegeven moment sportte ik drie dagen in de week. Twee avonden badminton en zondag 's ochtends spinning. Tot ik het op een gegeven moment beu was om na werk snel wat eten door mijn strot te duwen, een half uur te fietsen, dan te sporten en altijd net te laat uitgeput in bed te liggen en de volgende ochtend te constateren dat ik hondsmoe was. Daarnaast realiseerde ik me na wat financiële tegenslag dat sporten vooral erg duur was. Ik stopte ermee. Met alles. In een keer. Ik kan niet langer sociaal wenselijke antwoorden geven als het over sporten gaat. Wat  doe ik doordeweeks? Ik hang 's avonds lekker op de bank en kijk een serie op de laptop. Zondag ochtend vul ik de ochtend met heeeel lang over mijn koffie doen. Niks sportiefs aan. Wel erg relaxt.

Waarom dan nu toch weer over sporten nadenken? Omdat het toch ook wel lekker is om te sporten. Fysieke inspanning maakt je hoofd leeg,  zorgt dat je stress afneemt en geeft je zo'n lekker high gevoel. Een soort goedkope drugs. Ik begon na te denken over hardlopen. Dat is gratis, kan ik doen wanneer het uitkomt en zo lang het uitkomt. Het bleef echter bij nadenken. Tot nu toe. Ik heb namelijk met een tweetal collega's afgesproken om toe te gaan werken naar een hardloopwedstrijd. Die ligt nog maanden vooruit, maar helpt als stok achter de deur om een daadwerkelijke start te maken.

Afgelopen week dus een eenmalige investering gedaan in hardloopschoenen (kosten: 5 euro, vanwege de VVV-bonnen die ik nog had liggen). Daarnaast via een van de collega's een mp3 trainingsprogramma voor op de Ipod gekregen. Nu moet ik alleen nog beginnen. Voorgenomen startdatum is maandag aanstaande voordat ik naar werk ga. Dat is vroeg, erg vroeg. Moet nog ervaren of ik dan vooruit te branden ben. Mijn gevoel zegt me dat me dat beter gaat lukken dan 's avonds na het werk. Kwestie van uitproberen. Als het niet bevalt, stop ik gewoon weer. Hang de hardloopschoenen aan de wilgen. Hoef daarbij geen abonnementen op te zeggen. Moet hoogstens weer sociaal onwenselijke antwoorden gaan geven als het over sporten gaat.
Homo Adidas is coming! Wordt vervolgd!

5 opmerkingen:

  1. Ik heb een aantal jaren geleden een hardloopprogramma gevolgd voor starters: StartToRun. Wordt geloof ik landelijk gegeven, het duurt 6 weken (elke zaterdag), en het is de bedoeling dat je aan het einde 5 km kan hardlopen. Ik vond het erg nuttig, onder andere omdat je allerlei tips en tricks leert. Die helpen die voorkomen dat je last krijgt van blessures en -belangrijk- je leert hoe je het hardlopen moet opbouwen en welk tempo het beste is om aan te houden. Veel mensen lopen te hard van stapel en raken dan gedemotiveerd omdat het dan zo zwaar is en het lichaam krijgt ook geen kans om te herstellen van de inspanning (waardoor de conditie niet verder toeneemt ondanks alle oefening).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het kan erg helpen om in een groepje te lopen, of mee te doen een zo'm starters programma waar Jacqueline het over heeft. Afhankelijk van je leeftijd en ambitie zou je ook nog even met je huisarts moeten overleggen.

    Succes met lopen - en niet te snel opgeven hoor! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En het is vast leuk... Als het niet koud is, niet sneeuwt, niet ijzelt, niet regent, niet te warm is, niet hagelt, niet glad is en niet onweert... Zo'n tien dagen per jaar in mei en juni... Nee hoor, grapje, gaan met die banaan en lekker rennen maandag. Heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor de tips! Ik ga nu lopen onder begeleiding van (de stem van) Renate Wennemars. Binnenkort start hier in de buurt een soortgelijke hardloopclinic a la StartToRun, dus wie weet haak ik daarbij aan. En opgeven doe ik niet zo heel gauw hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...