zondag 11 augustus 2013

Krijg de kleren


Nou, afgelopen weekend was het dan zover: ik ging shoppen.  Ik heb welgeteld €147,34 neergeteld voor bovenstaande kledingstukken:
Groene broek: €49,95
Rode broek: €59,95
Schoenen: €24,99
Jurkje: €12,45

Ik heb een haat-liefde-verhouding met kleren. Ik vind het niet zo belangrijk en heb een hekel aan shoppen. Dat doe ik dus niet al te vaak. En als ik ga ren ik een winkel door en neem wat ik leuk vind mee naar de paskamer. Aldaar is het passen, beslissen en dan terughangen of afrekenen. Deze keer was ik zo op dreef dat ik er later door partner op gewezen werd dat ik voorgedrongen had. Ik was kennelijk straal langs twee meiden gelopen die in de rij stonden voor de paskamer. Oeps, van winkelen word ik dus ook niet socialer.
Toch beleef ik ook wel plezier aan nieuwe kleding. Je voelt je toch net iets beter als je kleren draagt die  je mooi vindt en die goed zitten.

Bron: savespendsplurge.com landvanmelkenhoning.blogspot.nl Krijg de kleren
Ondertussen staar ik online regelmatig vol jaloezie naar de zogenaamde minimalistische garderobes. Mensen die een stuk of 10 (of 20 of 30) mooie essentials in de kast hebben hangen en dat eindeloos met elkaar weten te combineren. Nu heb ik ruim een jaar geleden mijn kast al eens flink uitgemest en een hoop spul naar de kledingcontainer gebracht, maar minimalistisch is niet het woord dat in me opkomt als ik mijn kast opentrek. 
Bron: everydayminimalist.com landvanmelkenhoning.blogspot.nl Krijg de kleren
Ik heb een interessant online project ontdekt waarbij mensen per kwartaal een minimale garderobe van 33 kledingstukken samenstellen. Het maakt dat mensen kritisch gaan kijken naar de inhoud van hun kledingkast (wat vind ik echt leuk en wat staat me ook echt goed?) en naar de mogelijke combinaties die te maken zijn met een beperkt aantal kledingstukken. Ook zorgt het voor overzicht, zodat je exact weet wat je nodig hebt om je basisgarderobe aan te vullen in plaats van als kip zonder kop door de stad heen te sjeezen en te kopen wat er toevallig leuk uitziet (toch een beetje mijn manier van doen).

Veel tips die je leest bij het downsizen van je klerenkast gaan ook over kwaliteit. Liever een jas kopen die duur is en waar je misschien wel drie jaar mee kunt doen, dan elk jaar een nieuwe 'goedkope' jas te moeten kopen. Ik schrik meestal terug voor al te hoge kledingprijzen en ga liever voor de 'goedkope' weg. Volgend jaar zien we dan wel weer, is mijn kortetermijngedachte. Dat zou ik misschien moeten heroverwegen. missminimalist.com landvanmelkenhoning.blogspot.nl Krijg de kleren

Ik hoef zeker niet om de haverklap nieuwe kleding. Dat zou absoluut niet passen in mijn streven naar consuminderen. Maar consuminderen is voor mij meer dan het niet kopen van dingen. Het gaat ook om het genieten van de bezittingen die je wel hebt. Het lijkt me fijn als ik ook echt hou van de kleding die ik heb. Dat ik er blij van word als ik de kast opentrek en elke dag blij ben met de dingen die ik draag. Dat ik bewuster over kan gaan tot het kopen van kleding en daarmee tot het uitgeven van geld.


Dus ga ik er ook aan. Een nieuwe uitdaging: 33 kledingstukken samenstellen voor de komende drie maanden. Ik duik de kast in!

5 opmerkingen:

  1. aaahhh: ik zie een rode jeans. Die kocht ik vorig voorjaar ook en ik ben erg blij ermee (nog steeds:)

    Ik heb niet echt veel te veel kleren, vind ik. Maar ik wens jou succes met je uitdaging:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb wel veel kleding,maar bijna alles is 2e hands en aangezien ik in de schoonmaak werk, wil ik wel regelmatig schone kleding aan kunnen trekken ,zonder dat ik elke keer moet wassen omdat ik niet genoeg schone kleding heb, ook is het op mijn werk vrij warm en aangezien ik op de fiets naar mijn werk ga is het handig om verschillende laagjes aan te hebben zodat ik naar behoefte dingen aan en uit kan trekken, ook heb ik thuis in de winter de verwarming vrij laag staan en draag dan ook verschillende laagjes kleding om het lekker behagelijk te hebben , ook heb ik werkkleding en zogenaamde nette kleding, waardoor ik toch weer wat meer kleding nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier wel een volle kast maar dat is merendeels vestjes. Dit omdat ik wat kouwelijk ben en op het werk een extra laagje altijd wat lekkerder is. Ook met dit weer :) airco is niet aan te passen.
    Wat betreft broeken/rokken heb ik maar 3 dus veel wassen.
    Ook heb ik een tijd terug een super leuke jurk gekocht maar dat combineren hè...
    Ik ga me eens in dat 33 pièces inlezen....
    Misschien is het voor mij ook wat...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt een super leuke blog, met veel leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...