zaterdag 17 augustus 2013

Boete doen


Bron: arboportaal.nl landvanmelkenhoning.blogspot.nl Boete doen

Je hebt 's avonds in het donker geen licht aan op de fiets. Je vergeet in te checken of je treinkaartje te stempelen. Je betaalt een rekening veel te laat. Je rijdt net iets te hard op de snelweg. Je zet de vuilniszak iets te vroeg buiten. Je levert je boeken te laat in bij de bieb. Of nog erger, je raakt een bibliotheekboek kwijt!

Bovenstaande zaken kunnen leiden tot een (al of niet dikke) geldboete. Gelukkig heb ik niet met alle bovenstaande voorbeelden ervaring. Aangezien ik geen auto heb, kan ik ook nooit bekeurd worden voor een snelheidsovertreding. Vuilniszakken zet ik nooit te vroeg buiten, rekeningen betaal ik nooit te laat en ik check trouw in en uit. Maar helaas, ik heb ooit zo'n mooie envelop van het Justitieel Incassobureau ontvangen met een boete voor het 'niet voeren van voorlicht en/of achterlicht wanneer nodig'. Per 1 januari 2013 ben je daar 50 euro voor kwijt. Let wel, exclusief de administratiekosten ad 7 euro. Overigens kun je ook beboet worden voor het 'zonder teken met arm afslaan': 35 euro. Die vuilniszak 'niet op vastgestelde dagen aanbieden' kost je 90 euro. Je identiteitsbewijs niet kunnen tonen? Ook 90 euro. Dacht je er overigens aan om iemand met een verrekijker te bespieden in een gebouw of woonwagen of schip: doe maar niet, kost 130 euro. Voor meer (al of niet bizarre) gedragingen die leiden tot post van het CJIB kun je de boetebase raadplegen.

De bibliotheek is een plek waar ik graag kom. En ondanks het feit dat ik er regelmatig kom, gebeurt het weleens dat ik boeken niet tijdig inlever. Ook dat levert boetes op die netjes geregistreerd worden op mijn bibliotheekpasje. Een tijd terug kreeg ik het zelfs voor elkaar om een boek kwijt te raken. Ik was er heilig van overtuigd dat ik het boek had ingeleverd, maar het computersysteem meldde dat het boek nog steeds op mijn pasje stond. Coulant als de bibliotheekmedewerker was, is het boek een aantal keren extra verlengd zodat ik tijd zou hebben om te zoeken. Aangezien het huis niet dermate groot is dat ik maanden nodig heb om dingen te zoeken (en te vinden) had ik de hoop intussen wel opgegeven.

Boetes betalen voelt altijd naar. Het is zonde van je geld en 9 van de 10 keer had je de boete gewoon kunnen voorkomen. Boetes begroot je over het algemeen niet, dus het levert altijd een onverwachte tegenvaller op. Ik zou er voor kunnen kiezen om mijn bibliotheekboetes te begroten, maar daarmee zou ik ook berusten in het feit dat ik soms gewoon te laks en onoplettend ben. (Overigens is die boete niet groot hoor. Er staat nu €4,65 geregistreerd. Maar ja, toch zonde).

Met lood in mijn schoenen liep ik gisteren naar de bibliotheekbalie om het Laatste Oordeel te laten vellen. Hoe vriendelijk de baliemedewerker ook keek, ik wist dat ik er aan zou moeten geloven. Ik zou moeten dokken voor het kwijtgemaakte boek: 10 hele euro's. (Het boek heet overigens 'de helaasheid der dingen', hoe kloppend is dat?) Mijn portemonnee met het gloednieuwe, fris gepinde briefje van 10 had ik stijf in mijn handen geklemd, gereed om te betalen. 
"Ach ja", zei de bibliothecaresse troostend, "als je het boek terugvindt mag je het in ieder geval houden." Ondertussen was de collega bibliothecaris druk met de computer in de weer.
"Het spijt me, de computer is nogal traag", zei hij verontschuldigend.
"Geeft niks", zei ik grootmoedig.
"Ik snap er niets van", mompelde hij, "de computer geeft aan dat het boek nu niks meer waard is. Ik kan zo niet afrekenen." Na een paar minuten gaf hij de moed op.
"Ik kan niet afrekenen met je, dus heb het boek van je pasje gehaald. Het is goed zo."
Vol ongeloof keek ik hem aan. "Jeetje, nou, bedankt dan maar", stamelde ik.

Met grote passen ben ik de bieb uitgelopen alwaar ik mijn weg huppelend vervolgde. Wat een mazzel heb ik hè? Nu alleen die stomme €4,65 afrekenen en ik kan weer helemaal boetevrij door het leven!

6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Nee, een aantal weken terug was het boek dus nog 10 euro waard. Denk dus gewoon foutje in het systeem, in mijn voordeel :)

      Verwijderen
  2. Ik dacht even dat het een andere kant op ging. Ik heb zoiets ook meegemaakt. Alleen toen ik kwam bekennen dat ik het boek echt niet kon vinden, bleek dat te verklaren te zijn uit het feit dat het nu ineens wel in de computer stond geregistreerd als 'aanwezig'. Iets dat al aanwezig was kon ik inderdaad niet (nog eens) terugbrengen.
    Volgens de medewerker zal de scan bij de 'terugbreng-gleuf' het wel weer (blijkbaar gebeurde dat vaker?!) af hebben laten weten. Blijkbaar was het boek wel op zijn plek gezet en (gelukkig voor mij) intussen weer uitgeleend geweest waardoor het nu wel weer geregistreerd stond als 'in bibliotheek aanwezig'. Blijkbaar kon op deze manier al die tijd op mijn pasje het boek ook nog staan als aan mij uitgeleend.
    Blij dat ik was met deze uitkomst! Wel nam ik mezelf toch voor om voortaan na het terugbrengen van boeken meteen bij de computer te kijken of dat ook geregistreerd was. Zo niet, dan kon een medewerker vast wel even gaan controleren dat het boek wel in de bak lag en het dan graag ook even handmatig van mijn pasje verwijderen. Dat scheelt toch het nodige gezoek en gepieker thuis.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb me idd ook voorgenomen om bij terugbrengen van boeken meteen te checken of het ook echt van de pas is afgeschreven. Ik was er namelijk bijna heilig van overtuigd dat ik het betreffende boek had ingeleverd...

      Verwijderen
  3. Leuk verhaal. Jij blij!!

    Ik vind dat electronisch uit- en inchecken maar niks, er gaat veel mis mee en het zou waarschijnlijk personeel moeten besparen, maar ik heb nog iedere keer hulp nodig omdat ie boeken niet scant of niet herkent....

    Ook een keer het biebpasje van Junior een nieuwe betaald. Ik dacht dat ie kwijt was; tot ik er later twee in de portemonnee aantrof.

    Nou vraag ik je!! Maf word ik van al die pasjes. Ze zijn allemaal rood om de een of andere reden, stond bij het Kruidvat laatst ook zo te hannessen voor ik 'had...

    Ik word oud, geloof ik:):)LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  4. boetes vind ik ook altijd zo pijnlijk!! Vooral bibliotheek-boetes! Daarom heb ik nu een iets duurder abonnement, waarmee ik de boeken 6 ipv 3 weken mag houden. Dan lukt het wel om ze op tijd in te leveren!! Ook kwam ik erachter dat de boeken in elk filiaal mogen worden ingeleverd. Dat scheelt ook, want ik ga meestal naar de grote bieb in het centrum, maar het terugbrengen doe ik dan vaak bij een kleinere vestiging die wat dichterbij is :)

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...