donderdag 28 februari 2013

Onderweg zijn

Bron: ibiblio.org landvanmelkenhoning.blogspot.nl Onderweg zijn

Hoopvol onderweg zijn is beter dan aankomen

We zijn met z'n allen toch heel wat uren in ons leven onderweg. Van punt A naar B en weer terug. Mobiliteit is vrijheid, maar kost ook wat. Voor de een is de auto bij uitstek het vervoersmiddel om te reizen, bij de ander de fiets of de trein.
Ik reis dagelijks met de trein: sowieso 4 dagen per week met de trein naar werk en tussendoor ook om bezoekjes te brengen aan familie en vrienden of om uitstapjes te doen.

Er gaat flink wat geld doorheen met al dat treinreizen. In 2012 bleek ik zo'n €2860,- kwijt te zijn aan al dat mobiele gedrag.
Tussendoor eens checken of het niet anders, beter of goedkoper kan, kan natuurlijk geen kwaad.

Hoe zien het aantal kilometers er uit? Ik reis 4 dagen per week zo'n 65 kilometer heen en 65 kilometer terug. Samen is dat 130 kilometer. Ik zal in werkelijkheid naar schatting zo'n 42 weken per jaar naar werk reizen. De rest van de tijd is het vakantie of werk ik thuis. 42 weken maal 4 dagen maal 130 kilometer = 21.840 kilometer. Met dat aantal kilometers zou ik zomaar in Nieuw-Zeeland kunnen zitten! Helaas, de werkelijkheid is anders.

Ik betaal nu met mijn Voordeelurenkaart in de ochtend €10,80 en in de avond €6,50 euro (40% korting). Dat maakt dat ik een verlies draai op mijn werkdag van €17,30 euro. Ik betaal daarnaast voor het abonnement €60,- per jaar.

Wat zijn de alternatieven? Ik zou alsnog kunnen kiezen voor een auto. Dat ik dan eerst nog even een rijbewijs moet halen is alvast een eerste financiële drempel. Daarnaast zitten er nog allerlei kosten aan een auto. Bij een kleine auto is dat volgens het Nibud al gauw €5040,- per jaar.

Nee, dank je. Ik hou het liever bij de trein. Onze favoriete spoorwegmaatschappij heeft een tijd terug nieuwe abonnementen geïntroduceerd. Enkele abonnementen zijn gericht op reizigers die in de daluren reizen. Dat wordt voor mij erg lastig gezien mijn werktijden.

Het Altijd Voordeelabonnement geeft in de spits 20% en in de daluren en de weekenden 40% korting. Dit zou voor mij betekenen dat ik €17,20 per dag aan reiskosten kwijt ben, zo'n 10 cent minder dan nu. Het abonnement is echter €240,- per jaar, in plaats van de €60,- nu, dus dat schiet niet op.

Het Altijd Vrij abonnement zorgt dat je gratis reist, in spitsuren en daluren, doordeweeks en in de weekenden. Daar zit een prijskaartje aan van €309,- per maand,  €3708,- per jaar.

Voor een jaartrajectabonnement ben ik €3225 euro kwijt als ik het in een keer betaal. Anders betaal ik €3354,-, 4% meer. De zogenoemde abonnementswijzer van de Hollandsche Spoorwegen raadt mij aan om hierop over te stappen. Gezien het jaarbedrag waar ik in 2012 op uit kwam met mijn Voordeelurenabonnement ben ik hiermee toch nog zo'n €365,- duurder uit.

Besluit: Ik blijf bij mijn oude vertrouwde abonnementje! Thuiswerken loont bij dit abonnement.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat ik niet leef volgens de nibud normen. Ik vind ze vaak zo hoog. Ik betaal voor mijn auto (Ford fusion 5 jaar terug nieuw gekocht. All risk verzekerd) in 2012 gemiddeld € 310,00 per maand. Dat is afschrijving, verzekering inclusief pechhulp, belastingen, onderhoud en benzine voor 10.000 km per jaar te rijden. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is waar, Nibud gaat natuurlijk uit van statistische gegevens en de 'gemiddelde' mens. Gelukkig zijn we niet allemaal 'gemiddeld' :)

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...