vrijdag 16 november 2012

Wisseling van perspectief


Een van de redenen om hier te beginnen met schrijven is zeker niet het gebrek aan blogs over geld, besparen, consuminderen, crisis en hypotheken aflossen. Het onderwerp leeft, zowel online als offline. Geen enkele Nederlander kan het ontgaan zijn dat tijden aan het veranderen zijn. Het regeerakkoord dat 29 oktober gepresenteerd werd, houdt de gemoederen nog steeds bezig. Ondertussen stijgt de werkloosheid. Waar eerst vooral de jongeren merkten dat hun tijdelijke contracten niet verlengd worden, nemen de reorganisaties bij diverse bedrijven inmiddels serieuze vormen aan, waardoor ook oudere werknemers hun baan verliezen.

Mijn aha-erlebnis rondom het onderwerp 'geld' kwam ongeveer een jaar geleden toen het contract van mijn partner niet verlengd werd en hij vol goede moed naar andere mogelijkheden begon te zoeken. We hadden ruim een jaar geleden ons eerste huis gekocht en kwamen tot dan toe als tweeverdieners niets tekort. Er kwam geld binnen en er ging geld uit en daar was niets verontrustends aan. De spaarcentjes werden gebruikt om de gewenste meubels te kopen: kwaliteit boven kwantiteit. Ons perspectief was: het kan alleen maar beter worden.

Totdat bleek dat het schrijven van solliciatiebrieven weinig effect sorteerde (behalve afwijzingen) en dat een start als ZZP-er ook niet echt (echt niet) vruchten afwierp. Maar het bleek dat we het (gelukkig) allemaal net konden redden op 1 salaris.

Dit vergde uiteraard enige stappen. Allereerst, inzicht in de exacte inkomsten en uitgaven. Daarnaast besparingen, onder andere op sport, tijdschriftabonnementen, kleding, energie en (vooral) boodschappen. Bij het googlen naar handige tips en trucs ging er een wereld aan blogs voor me open. Allemaal mensen die al flinke ervaring hadden opgedaan in het besparen op uitgaven, gedwongen door de omstandigheden of als bewuste keuze. Wat heb ik daar ontzettend veel aan gehad!

Inmiddels is de periode zonder werk van partner gelukkig voorbij, maar is de bewustwording rondom geld gebleven. Wat blijkt: ik heb niet de behoefte om dat wat we ons afgelopen maanden hebben moeten 'ontzeggen', nu weer even flink in te gaan halen. Ik heb me nog niet ongans geshopt aan de kleding, mijn karretje blind volgeladen met AH Excellent producten of de verwarming flink omhoog gedraaid. Mijn eerdere wens om nieuwe dingen voor het huis te kopen is vervangen door de inspiratie die ik heb opgedaan rond minimalisme; minder spullen geeft meer rust. Het geld dat nu ineens 'overblijft'  zet ik dolgraag op de spaarrekening. En ik voel me rijk, rijker dan ooit.

Ondertussen gaat het leven door en daarmee de crisis ook. Het perspectief is veranderd: het wordt niet beter, het wordt eerder slechter. Inzicht in geldzaken, verstandig omgaan met geld en minder directe behoeftebevrediging worden steeds belangrijker om als huishouden de tijden door te komen. Sommige mensen lukt dit niet. Er wordt al gesproken over de 'nieuwe' armoede of het vervagen van de grenzen tussen 'onderklasse'  en 'middenklasse'; tophypotheken, huizen die onder water staan en verlies van baan blijken een explosieve cocktail onder de, naar nu blijkt, broze façade van rijkdom.

Toch ervaar ik deze periode, ondanks de zwarte kanten, ook als een zeer inspirerende periode. Verschuiving van perspectief leidt tot nieuwe inzichten, het ontdekken van nieuwe manieren van kijken naar het leven en de invulling daarvan. Het lezen én schrijven van blogs dragen hier aan bij.

Dank voor alle inspiratie!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...