donderdag 29 november 2012

De rijkdom van goede daden

Jennifer Foster

Via Twitter kwam ik op het berichtje van de New York Times van gisteren, waarin verteld wordt over een politieman die warme laarzen koopt voor een dakloze die met blote voeten op straat zit en waar een voorbijganger toevalligerwijs een foto van maakt en op Facebook zet. Deze foto is zo'n 1,6 miljoen keer bekeken en heeft vele reacties losgemaakt. Deze random act of kindness raakt vele mensen. Enkelen zijn sceptisch en denken dat de foto in scène gezet is.

Het gaat er niet om of de foto de waarheid weergeeft of niet. Wat opvallend is, is dat zoveel mensen reageren op deze foto. Tussen al dat slechte nieuws dat we dagelijks te verwerken krijgen is het in aanraking komen met de menselijke maat een grote zegen.

De afgelopen week heb ik aan den lijve ondervonden dat er mensen zijn die een zeer negatief wereldbeeld hebben. Mensen zijn in hun optiek altijd calculerend, leugenachtig en manipulatief. Door met deze bril naar de wereld te kijken, worden vooral de negatieve dingen gezien die hen in hun wereldbeeld bevestigen. Het gedrag van anderen dat niet per definitie negatief is, wordt wel als zodanig ervaren. Het kan bijzonder kwetsend zijn om door anderen op zo'n manier te worden beoordeeld.

Als je de kans krijgt om zelf een goede daad te verrichten, hoe klein ook, geeft dat een groot geluksgevoel. Ik heb laatst een dame in scootmobiel in de lift begeleid, omdat ze bang was om alleen met de lift te gaan. Toen ik laatst een treinkaartje in de automaat vond, heb ik hem bewaard om aan de conducteur te geven voor het geval iemand zijn kaartje kwijt was. De treinreiziger van het vergeten kaartje bleek toevallig in dezelfde coupé te zitten en ik kon de dreiging van een boete afwenden door hem het kaartje terug te geven. Een goede vriendin die geldproblemen heeft, heb ik de kledingbonnen gegeven die ik voor mijn verjaardag gekregen heb, zodat ze een mooie jas kon kopen.

Wees niet bang, ik ga mezelf nu niet heilig verklaren. Wel geloof ik dat goede daden rijkdom creëren bij zowel de gever als de ontvanger. De gever haalt er voldoening uit. De ontvanger voelt zich gezien door anderen en krijgt een positiever mensbeeld. Dit werkt door in de relaties met anderen. Het is als een kiezelsteen die in stilstaand water gegooid wordt, met als gevolg dat er allerlei golfjes ontstaan die zich verspreiden over het hele wateroppervlak. Of om in financiële termen te blijven: goede daden hebben een enorm rente-op-rente-effect.

Wat was jouw laatste goede daad?

3 opmerkingen:

  1. Je kunt het goede daad noemen, maar eigenlijk is het gewoon naastenliefde. Zoals ik van de week een Amaryllis bracht bij een buurvrouw wiens man die week overleden was. Gewoon met het idee dat ik om haar denk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, je kunt het ook als naastenliefde zien. Mooi om de buurvrouw met een simpel gebaar te laten voelen dat ze er niet alleen voor staat.

      Verwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens. Mooi verwoord ook.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...