maandag 9 juni 2014

Besparen op reiskosten

Bron: levver.be landvanmelkenhoning.blogspot.nl Besparen op reiskosten

Zoals uit mijn begroting blijkt, houd ik rekening met zo'n €280,- per maand aan reiskosten. Ik trein 4 dagen per week zo'n 120 kilometer van en naar mijn werk en dat loopt op. Als ik het gemiddelde van de afgelopen maanden neem, kom ik in werkelijkheid uit op €292 euro. De ritkosten worden door NS namelijk regelmatig geïndexeerd. De afgelopen keer is daarom de enkele reis toch weer met 40 cent omhoog gegaan. Het zijn kleine bedragen, maar het telt toch op.  Ik heb een Voordeelurenabonnement die zo'n €60,- per jaar kost. Met dit abonnement heb ik 40% korting tijdens reizen na 9 uur 's ochtends. In tegenstelling tot de nieuwere abonnementen van de spoorwegen geldt deze korting dus ook in de avondspits. Het Voordeelurenabonnement is het uitstervende ras onder de abonnementen. De NS wil reizigers namelijk stimuleren om minder in de (avond)spits te reizen. Om juridische redenen kan NS het Voordeelurenabonnement niet direct afschaffen. Ik hield er tot nu toe dan ook aan stevig aan vast. 

Dal Vrij abonnement
Tot ik me afgelopen weken nader ging verdiepen in de nieuwe abonnementen die NS aanbiedt. Ik kwam het Dal Vrij abonnement tegen. Met dit abonnement reis je in de daluren (voor 06:30 uur, van 9:00 uur tot 16:00 uur en na 18:30 uur) gratis. Ook in de weekenden en op feestdagen reis je de hele dag vrij. Je betaalt hiervoor €99,- per maand. Nu hield ik het tot nu toe altijd voor onmogelijk om buiten de spits te reizen. Als ik 's ochtends in de daluren wil reizen moet ik een uur eerder met de trein dan ik nu gewend ben. Geen verleidelijke gedachte. Als het echter om de avondspits gaat, reis ik in de praktijk vaker na 18:30 uur als ik een lange werkdag heb. Het zou me ontzettend veel geld schelen als ik in de daluren probeer te reizen, namelijk zo'n 200!!

Reizen buiten de spits in de praktijk
Ik ben het gewoon maar eens uit gaan proberen. Wat bleek? Eigenlijk is het prima te doen om 's ochtends vroeg te reizen. De treinen zijn aanmerkelijk rustiger. Ik ben om 7:30 uur op mijn werk, waar nog bijna een hemelse rust heerst. Het geeft je tijd om je dag goed te beginnen zonder meteen in de chaos van 'rush hour' te vallen. Het is me zelfs een keer gelukt om vroeg te beginnen en vroeg naar huis te reizen, waardoor ik lekker vroeg thuis was! Kon ik mooi nog even hardlopen voor het eten. Natuurlijk zijn er wel nadelen. Ik moet vroeger op, dus ook vroeger naar bed. Ik wil ook wel flexibel blijven qua werkafspraken en niet dwangmatig bezig zijn met daluren. In de praktijk ligt het gevaar dan ook op de loer dat ik lange dagen maak door om 7:30 uur te beginnen en 18:30 uur pas naar huis terug te keren. Ik zal dan ook beter moeten plannen en compenseren gedurende de week. 

De 5-minutenregel
Waar ik mee worstelde waren de dal-tijden. Een trein die ik kan nemen vertrekt 's ochtends om 6:35 uur of 9:05 uur.  's Middags kan ik een trein nemen om 16:00 uur en 16:15 uur en 's avonds om 18:30 uur. Ik vroeg me af of ik met inchecken dan wel altijd in het daltarief zou vallen of niet. Nu blijkt er een zogenaamde 5-minutenregel te zijn. Als je maar voor 6:35 uur, voor 16:05 uur en na 18:25 uur incheckt, registreert je ov-chipkaart het daltarief. Je moet dan wel binnen een half uur gaan reizen. Op bovengenoemde tijden kan ik dus gewoon vrij reizen. 

Knoop doorgehakt
Ik heb er goed over nagedacht en de knoop doorgehakt: ik stap over op Dal Vrij. Dit betekent dat ik afscheid neem van het Voordeelurenabonnement. Ik kan niet meer terug op dit abonnement, omdat deze formeel niet meer bestaat. Ik heb met mijn leidinggevende afgesproken dat ik met name vrijdags de mogelijkheid kan gebruiken om vroeg naar huis te gaan om eventuele overuren gedurende de week te compenseren. Op die manier blijf ik flexibel 'beschikbaar' voor werk(overleggen). Het abonnement gaat halverwege deze maand in. Het is een mooie besparing en ik hoop dat het goed uitpakt!

2 opmerkingen:

  1. Die 5 minuten regel is inderdaad een uitkomst :) Ik kwam er per toeval achter toen ik een keer incheckte om 15:55 en om 16:03 de trein moest hebben.... Volgens mij wil de NS liever niet dat we zulke dingen weten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je een bezuiniging hebt kunnen vinden. Mijn man heeft zo'n jaarabonnement, dat wordt vergoed door zijn werkgever. Dat is voor hen goedkoper dan hem benzine vergoeden.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...