maandag 31 december 2012

Een nieuw begin

koorddanser Niagara Watervallen Volkskrant landvanmelkenhoning.blogspot.nl
Koorddanser die in 2012 Niagara -waterval overstak
Nog een paar uur en dan is het zover: een nieuw jaar breekt aan, een nieuw begin. Op de een of andere manier hebben we toch de behoefte om een streep onder dingen te zetten, een eindpunt te markeren en met een schone lei weer te beginnen. Dit leidt vaak tot allerlei voornemens die al na een paar 'nieuwe' dagen in vergetelheid raken. Vaak wordt de lat onrealistisch hoog gelegd, waardoor de kans van slagen klein is.

Ik ben nooit van de voornemens geweest, maar voor 2013 heb ik ((hierdoor geïnspireerd) wel een woord gekozen. En het woord luidt: balans. Dit wil niet zeggen dat ik in 2013 als voornemen heb om helemaal in balans te zijn en als een soort Boeddha door het leven te gaan. Dat gaat absoluut niet lukken. Maar ik hoop dat het woord me op momenten helpt om weer even te landen, mijn grenzen aan te geven, iets te doen waar ik energie van krijg in plaats van wat energie kost.

Balans heeft voor mij te maken met energie: de energie moet ik goed verdelen over de dag. Wat ik niet meer dagelijks wil laten gebeuren, is dat ik na een werkdag geen energie meer over heb voor andere dingen of andere belangrijke mensen.
Balans heeft dus ook te maken met 'er zijn voor anderen'. Ik kan aandacht geven aan mensen die veel belangrijker voor me zijn dan werk.
Balans betekent: goed voor mezelf zorgen. Goed eten, slapen, stress vermijden en bewegen.
Balans betekent: leuke dingen doen waar ik energie van krijg en nieuwe dingen uitproberen.
Balans betekent ook: plannen. Plannen van werkzaamheden, zodat ik al aan de voorkant kan zien wanneer iets eigenlijk niet haalbaar is. Maar zeker ook: plannen van leuke dingen voor mezelf en met anderen waar ik naar uit kan kijken en waaruit ik energie bij kan tanken. Daar hoort ten slotte ook de financiële planning bij (omdat het inzicht, overzicht en rust geeft) en planning van onderhoud aan ons huis (omdat het niet allemaal tegelijk kan, maar we toch goed voor ons 'nest' moeten zorgen).

Het uitproberen van een huizenruil, waar ik eerder over schreef, is één van die nieuwe leuke uitprobeersels in 2013. Verder ben ik me aan het bezinnen op een schrijfcursus voor 2013. Daarnaast heb ik met partner om de tafel gezeten om alvast een paar leuke activiteiten in in te plannen voor het komende jaar. Verder is de begroting 2013 af en zijn de eerste offertes voor onderhoud aan het huis opgevraagd. De eerste stappen zijn gezet! Als het nieuwe jaar volop begonnen is, begint de uitdaging pas echt. Het wordt de kunst om tijdens de wedloop af en toe even bewust stil te staan en mezelf kritisch af te vragen hoe het met mijn energie zit, of ik er genoeg voor anderen ben, of ik wel goed genoeg voor mezelf zorg, welke leuke dingen ik die dag gedaan heb en of de plannen nog realistisch zijn. Klinkt wel lekker cheesy hè?

Soms zal ik de vragen positief kunnen beantwoorden en op andere momenten zal ik moeten toegeven dat ik de verkeerde kant op ga. Maar dat geeft niet! Ik hoef ook geen 10 te halen. Ik ben niet perfect. Alleen al het feit dát ik me realiseer dat het de verkeerde kant opgaat is al winst.

Rest mij natuurlijk niets anders dan deze blog af te sluiten met de beste wensen voor het jaar 2013 en de vraag: wat is jouw woord voor 2013?

2 opmerkingen:

  1. Mooi blog en ook mooie en leuke voornemens! Een geweldig 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij ook de beste wensen voor dit nieuwe jaar. Hoop veel van je te lezen, want ik ben blij dat ik je blog gevonden heb. Heel veel succes met de balans!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...