vrijdag 6 september 2013

Benadeeld


Bron: skynetblogs.be landvanmelkenhoning.blogspot.nl benadeeld

Valt het jullie ook op? Dat het de laatste tijd veelal gaat over mensen die zich echt verschrikkelijk benadeeld voelen? Het gaat dan over zaken als verlaging van de kinderbijslag en heffingskortingen en na Prinsjesdag zal het totale pakket van de 6 miljard aan bezuinigingen nog veel meer verontwaardiging gaan oproepen. Ik snap het trouwens heel erg goed. Als er een deel van je inkomsten wegvalt, ook het deel dat bestaat uit toeslagen en bijslagen, betekent dat gewoonweg een gat in je begroting en zal het geld ergens anders bespaard moeten worden. Overigens lijkt het alleenrecht op verontwaardiging zich te beperken tot de mensen die het minder hebben. Wie de mensen zijn die het 'meer' hebben is daarbij niet duidelijk. Dus krijg je discussies als: met jullie inkomen kun je die kinderbijslag best missen, maar ik daarentegen ben er volledig van afhankelijk.

Van kinderbijslag kunnen we van alles vinden. We kiezen er zelf voor om kinderen te krijgen; waarom hebben we er dan 'recht' op dat de overheid bijspringt? Omdat het economisch gezien goed is als we voor nageslacht zorgen, zou een argument kunnen zijn. Een tegenargument is dat het baren van kinderen in een overbevolkte wereld niet bepaald een duurzame keuze is. Misschien zouden we juist een milieuheffing moeten invoeren voor ouders met kinderen? (just kidding...).
De hypotheekrenteaftrek is er net zo een. Prima dat mensen een huis willen bezitten, maar waarom zou de overheid dat moeten meefinancieren?
Er valt voor elke toe- en bijslag wel een reden te verzinnen om het te handhaven of juist af te schaffen. Probleem is vaak vooral dat mensen zich ingesteld hebben op dit stukje inkomen. Met behulp van de hypotheekrenteaftrek kunnen wij bijvoorbeeld geld apart zetten voor het onderhoud van het huis. Anderen lossen er de hypotheek van af. Weer anderen gebruiken het om de hypotheeklasten te kunnen betalen. Kinderbijslag hebben we niet (geen kinderen, dan krijg je het niet, belachelijk ;), maar ik kan me voorstellen dat we dat zouden gebruiken voor het apart zetten van geld voor de studie van het kind. Anderen gebruiken het om kleding van te kopen. Weer anderen gebruiken het voor de energierekening en de boodschappen. In alle gevallen doet verminderen pijn.

Op de besluiten die de overheid neemt hebben we slechts deels invloed. We stemmen tijdens de verkiezingen, maar dit biedt geen garantie dat onze partij in de coalitie komt en dat deze vervolgens al haar standpunten kan realiseren. Zou het daarom niet de kunst zijn om te proberen zo afhankelijk mogelijk te worden van die overheid? Een leuk financieel experiment voor regenachtige dagen (of te-warm-om-naar-buiten-te-gaan-dagen): wat zou er gebeuren als je je begroting rond moet breien zonder toeslagen en belastingteruggaven? Voor ons betekent het bijvoorbeeld dat we 160 euro per maand extra moeten sparen om jaarlijks 1900 euro beschikbaar te houden voor onderhoud van het huis. Het bijvullen van de buffer wordt dan sowieso op een lager pitje gezet. 'Onafhankelijk' van werkgever is trouwens ook een leuke: wat als het vakantiegeld wegvalt? Dat is nog eens 120 euro zelf sparen om op vakantie te kunnen. Extra aflossen wordt dan wel steeds ingewikkelder. We zouden opnieuw de begroting onder loep moeten nemen om te bekijken waar we sommige budgetten zouden kunnen verlagen om ruimte hiervoor te creëren.

Natuurlijk ziet dit nieuwe scenario er voor de een veel zwarter uit dan voor de ander. Met een minimuminkomen zul je de zorgtoeslag hoogstwaarschijnlijk hard nodig hebben. Maar wellicht zijn er toch her en der mogelijkheden om toeslagen meer als 'extra' te gaan beschouwen. Wat voelt er nu lekkerder dan de luxe te hebben om je schouders op te halen als er weer eens een of ander bezuinigingsplan door een minister wordt gepresenteerd of de media ons gek proberen te maken met allerlei dreigende bezuinigingsmaatregelen die misschien op ons af gaan komen? Het scheelt ons in ieder geval een hoop negatieve energie.

10 opmerkingen:

  1. Super blogpost!
    Of mensen die anderen de schuld geven voor het feit dat ze hun schulden niet meer kunnen betalen...krap bij kas dankzij Rutte...brrr...daar gaan mijn nekharen van overeind staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien een goed idee om proberen te leven,alsof er geen toeslagen zijn. Mochten ze wegvallen,dat heb je ervaring met dat lageren inkomen. Hoewel dat moeilijk zal zijn,voor mensen,die te maken hebben met een opeenstapeling van bezuinigingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het aardige is dat veel bloggers roepen dat je niet meer uit moet geven dan er binnenkomt, maar als de overheid dat probeert.......Dan is Leiden in last. Ik word sowieso moe van alle mensen die alleen maar naar anderen wijzen. Komop zeg we leven hier nog steeds in van de rijkste landen van de wereld met gelukkig ook nog steeds een fatsoenlijk sociaal vangnet. Ik ben het dus heel erg eens met je stukje. Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als er bezuinigt wordt is het ook gewoon nooit goed, enerzijds of anderzijds worden er mensen "benadeeld". Is het niet de lagere klasse, dan is het wel de middenklasse. Zijn het niet de jonge gezinnen, dan zijn het wel de bejaarden.

    Ik krijg zelf kinderbijslag en HRA, maar als daar iets van wegvalt is dat geen enkel probleem. Ik zie dat als extratjes en een paar tientjes in de maand vind ik geen probleem. Grotere gaten worden toch wel gecompenseerd door andere maatregelen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat het niet zozeer een gevoel van benadeeld worden is, als wel schrik en zorg. Het plaatje van Calimero vind ik er prachtig bij. Dat geeft precies dat gevoel van hulpeloosheid en machteloosheid weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit kabinet is er een ster in om mensen een onrustig gevoel te geven. Tegelijk bezuinigen op ww, zorg, pensioenen, ouderenzorg, hypotheekrente aftrek in een tijd van oplopende werkeloosheid is niet handig. Toen dit kabinet aantrad en met de inkomensafhankelijke zorgverzekering mensen meer dan 400 euro netto per maand meer wilden laten betalen en tegelijk zeggen dat hoge inkomens er maar 1,75 procent op achteruit zouden gaan gaf veel onrust.
    We zien dat de kredietcrisis wordt afgewenteld op de burger, net zoals de eurocrisis.
    Dit kabinet komt niet veel verder met bezuinigingen dan domweg belasting verhogen. Dat maakt mensen terecht kwaad en bezorgd vind ik.
    Natuurlijk vind ik dat we het in Nederland nog steeds heel goed hebben, maar ik vraag me af voor hoe lang dat nog is voor een groot deel van de bevolking.
    Zeggen dat mensen meer verantwoordelijkheid moeten nemen is een heel goede. Tegelijk de lasten zoveel verzwaren klopt niet. Je moet steeds meer verplicht betalen voor een voorstelling die niet doorgaat.
    En dan is er wel geld voor een JSF en een Fyra. Verder is de overheid een van de hoofdverantwoordelijken voor de huizenbubbel. Grondprijzen verhogen, te weinig huizen laten bouwen dan jaag je de prijzen op. Mensen hadden wijzer moeten zijn, dat ook. En de hypotheekrenteaftrek klinkt leuk, maarde gaat grotendeels naar de banken. In Nederland heb je een veel hogere hypotheekrente dan in ons omliggende landen.

    Even voor de goede orde. Wij komen niet in de problemen door de bezuinigingen, behalve als manlief werkeloos wordt en hij na vijf jaar nog geen baan heeft.
    We hebben altijd zuinig geleefd, hebben een lage hypotheek en een spaarrekening.


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik leef (eet)op dit moment van mijn toeslagen, want verder heb ik geen inkomen meer (ww hield op, geen bijstand vanwege overwaarde huis).Is het erg als het stopt, ja, maar ik zie het toch elk jaar weer als een extraatje, leuk dat ik het krijg, maar niet vanzelfsprekend. Het is geen recht. Als ik ze niet meer krijg, moet ik het weer anders oplossen. En zo heb ik al mijn inkomsten altijd beschouwd, ze kunnen altijd ophouden en zet dus zoveel mogelijk opzij zolang je nog wat krijgt. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij leven elke maand van ons inkomen zonder toeslagen, zelfs toen we twee jaar met twee woningen zaten hebben we dit gedaan. Zet nu het geld apart en we kijken eens per jaar of er nog wensen zijn om iets te laten doen aan de woning, zo niet dan schuif ik het op de spaarrekening waarmee ik aan het einde van de rentevastperiode mijn hypotheek (deels) wil gaan inlossen. Kan pas aan het einde van die periode, omdat ik nu meer rente betaal dan dat er afgelost wordt vanwege de zeer gunstige rente op mijn hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik snap wel de zorgen van mensen. Ze hebben al jaren achter elkaar 'last' van een opeenstapeling van kortingen. Dan vrees je het volgende met dit soort berichten.

    Maar fijn dat jij het allemaal zo mooi op een rijtje hebt. Alleen hopen dat er niks mis gaat op de een of andere manier. Je weet het maar nooit in het leven...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk geschreven! Ben het helemaal met je eens, ook van die milieuheffing voor ouders met kinderen haha! Is wel een goeie. Nee, die kinderbijslag vind ik prima dat ze dat korten. Sowieso mag het er voor mijn part vanaf het 3e kind helemaal vanaf. Idd met de argumenten zoals je noemt.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...