vrijdag 18 januari 2013

Consumeren

Bron: thestyledistrict.com Sale landvanmelkenhoning.blogspot.nl
Het was weer eens chaos in de stad en dat had een duidelijke reden: SALE! Aangezien partner en ik het afgelopen jaar zo goed als geen nieuwe kleren gekocht hadden, leek het ons wijs om van de schreeuwerige sale-aanbiedingen gebruik te maken en de kledingkast weer op een wat hoger niveau te tillen.
Ik heb een verschrikkelijke hekel aan winkelen, maar moest er dan toch aan geloven: al slenterend door te nauwe straatjes die op zich breed genoeg zijn, maar niet berekend op grote hordes homo sapiens die, dolgedraaid door de overmatige prikkels vanuit de winkeletalages en de chemische roes van grote hoeveelheden dopamine die vrijgekomen zijn na het kopen van een begeerd kledingstuk, jacht maken op DE volgende aanbieding.

Wat was de opbrengst van de jacht?
- Schoenen ad €25,-
- Spijkerbroek ad €35,-
- Vestje ad €4,95
- Pyjama ad €10,-
Aangevuld met een overheerlijk vreselijk slecht patatje mét die we opgepeuzeld hebben in een tochtige snackbar vol met andere uitgehongerde jagers-verzamelaars.

Thuisgekomen kon ik niet nalaten om de pyjama maar meteen aan te doen. Als er iets fijn is, zeker met dit weer, is het wel een heerlijk warme, confortabele, knusse, kneuterige pyjama. Jeetje, wat voel ik me rijk, elke keer dat ik die pyjama weer aantrek!

Zo, voorlopig weer genoeg geconsumeerd zou je zeggen. Ik kan weer even vooruit. Maar toen kwam de postbode. Ik heb het afgelopen half jaar meegedaan aan een actie waarbij je per maand de reiskosten voor woon-werkverkeer met het openbaar vervoer moest bijhouden en opsturen. De actie is erop gericht om mensen te stimuleren met het openbaar vervoer te gaan. Die stimulering heb ik op zich niet nodig, omdat ik geen auto en geen rijbewijs heb en lopen naar het werk gezien de afstand geen optie is. Maar goed, er werden VVV-bonnen in het vooruitzicht gesteld, dus heb ik braaf mijn reisgegevens opgestuurd. En wat blijkt? In het envelopje zaten VVV-bonnen ter waarde van maar liefst €180,-!

Vol ongeloof heb ik die bonnen wel 10x lopen tellen, maar het is echt waar. Tja, en dan slaat de paniek toe. Na een jaar vol consumindergedrag en na ons grote sale-avontuur lijkt het ineens verschrikkelijk moeilijk om te bedenken waar je nu toch ineens die bonnen aan uit moet geven. Kleren kopen hoeft niet meer en de drang om meer spullen ons huis binnen te slepen is juist omgeslagen in de drang om spullen het huis uit te krijgen. Wat te doen? Volgende consumeer-ideeën zijn er ontstaan:

- het wijnrek aanvullen;
- draconisch lekker uit eten gaan;
- bonnen voor de (altijd zo dure) bouwmarkt gebruiken voor kleine verfklusjes en lampen (schaam schaam: er ontbreken nog 3 fatsoenlijke lampen in ons huis, dat zijn nu gewoon kale peertjes);
- een fatsoenlijke tas kopen voor naar het werk.

De bonnen zijn onbeperkt geldig, dus ik kan er nog even over nadenken. Hebben jullie ook weleens zo'n meevallertje gehad? Wat zouden jullie met die bonnen gaan doen?

12 opmerkingen:

  1. Nee, zit wel bij GFK panel, maar daar nog nooit iets van gezien. Maar super zeg, toch heel erg leuk. Als je nooit uit gaat eten zou ik dat hier zeker van doen en idd de verf etc. Want dat tikt altijd best aan. Genietsuh!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk zoveel VVV-bonnen, dat compenseert ruimschoots de moeite van het bijhouden. Wij krijgen ook nog weleens bonnen en gebruiken ze meestal in de bouwmarkt of voor uitjes. Op veel plaatsen inwisselbaar en zo kunnen we heel goedkoop een dagje weg.
    Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk! Gefeliciteerd!
    Groet Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou zoveel mogelijk reguliere uitgaven betalen via deze bonnen. Verf, serviesgoed, etc. Het liefst iets dat je regelmatig ziet ook nog, en elke keer kun je denken: zie je wel, meevallers komen echt langs!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik zoveel vvvbonnen had gekregen en ze niet nodig had voor grote aankopen, zou ik er gewoon boodschappen van doen. Er zijn een aantal supermarkten die vvv bonnen accepteren en ook drogisterijen als kruidvat etc.
    Groetjes dorieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel mooie koopjes! Ik zorg altijd dat ik om 9 uur 's ochtends in de stad ben, en vertrek zo gauw het druk wordt! Ik vind grote mensenmassa's echt afschuwelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat gaaf om zomaar voor zoveel geld bonnen te krijgen! Gek he? Ook een beetje gek dat je geen auto en zelfs geen rijbewijs hebt.. Ik dacht dat ik zo' beetje de enige in Nederland was zonder auto en zonder rijbewijs... Niet dus! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, misschien moeten we een club oprichten: de BVARV (Bond van autoloze en rijbewijsloze vrouwen)! Wie sluit aan? ;)

      Verwijderen
  8. Hier liggen die bonnen ook vaak te wachten op het moment dat ik iets zie. Soms gebruik ik ze om iets moois voor mezelf te kopen, iets wat ik eigenlijk niet nodig heb, maar met zo'n bon vind ik het minder erg. Of ik koop er een cadeau mee voor iemand anders, of inderdaad voor alledaagse dingen bij de drogist ofzo.... soms liggen ze er wel langer dan een jaar, maar dat geeft toch niet..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijk uitgangspunt. En die bonnen kun je ook gebruiken om cadeautjes voor anderen te kopen, of je kunt iedere week naar de bios gaan, of een museumjaarkaart kopen, of een kortingskaart voor de trein. Of je kunt lid worden van de arthotheek. Of een heerlijk wellnessarrangement nemen met pakkingen etc erbij. Ach man er gaat een wereld voor je open .........hoewel het was toch wel lekker rustig zonder dat je daar over na hoefde te denken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor alle reacties! Hilarisch genoeg heeft de thermostaatkraan van het douchepaneel het net begeven..er klonk iets van een 'klik' en nu geeft de douche alleen nog maar heeeeel heet water. Ik denk dat de bonnen hun bestemming dus zullen vinden bij een bouwmarkt die nieuwe thermostaatkranen verkoopt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke actie!
    Zelf zou ik de bonnen gebruiken voor de momenten dat ik een verjaardagscadeau voor iemand moet kopen. Maakt voor de jarige niet uit, toch?

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...